Terwijl de zoektocht naar de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines nog altijd doorgaat, kwam luchtvaartorganisatie IATA dinsdag met een jaaroverzicht van veiligheidsstatistieken: 2013 kende één fataal ongeluk per 2,4 miljoen vluchten.

Geen borstklopperij dinsdag bij de publicatie van de veiligheidscijfers van luchtvaartclub IATA, waarbij wereldwijd 240 luchtvaartmaatschappijen zijn aangesloten.

“We maken deze cijfers bekend, terwijl de wereld doorgaat met de zoektocht naar MH370. De luchtvaartindustrie, belanghebbenden en toezichthouders staan aan het begin van een poging om dit mysterie op te lossen, de oorzaak te begrijpen en ervoor te zorgen dat zoeits nooit meer kan gebeuren”, aldus IATA-topman Tony Tyler dinsdag.

Het vrijwel zekere verlies van de 239 inzittenden van de Maleisische vlucht markeert sowieso een terugval, in vergelijking met de relatief gunstige veiligheidsstatistieken over 2013.

Minder doden bij vliegtuigongelukken in 2013

Zo telde IATA afgelopen jaar 210 doden door vliegtuigongelukken op commerciële vluchten. Dit komt neer op een halvering vergeleken met 2012 en vormt het laagste aantal over de afgelopen vijf jaar, waarbij het gemiddelde op 517 doden per jaar lag.

(klik op grafiek voor uitvergroting)

ongelukken vliegen

Afgelopen jaar werden er ruim drie miljard mensen werden vervoerd in 36,4 miljoen vluchten. Er waren 81 ongelukken met vliegtuigen, zes meer dan in 2012. En het aantal ongelukken met dodelijke slachtoffers bedroeg 16, één meer dan in 2012.

Eén fataal ongeluk per 2,4 miljoen vluchten

IATA houdt ook cijfers bij over het aantal fatale ongelukken bij vliegtuigen die in westerse landen zijn gebouwd.

Dit verhouddingsgetal kwam voor de luchtvaartindustrie afgelopen jaar uit op één fataal ongeluk per 2,4 miljoen vluchten. Dit was iets minder goed dan in 2012, toen er één fataal ongeluk op 4,8 miljoen vluchten werd genoteerd.

Maar het cijfer van 2013 was wel beter dan het vijfjarige gemiddelde van één fataal ongeluk op 2,1 miljoen vluchten.

ongelukken er aantal vluchten

Lees ook:

De veiligste en onveiligste luchtvaartmaatschappijen 2013

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl